Selamat datang

Selamat datang.blog ini sedang menjalankan kerja-kerja mengemaskini blog.harap maaf atas sebarang kesulitan.Teruskan bersama kami

Monday, May 28, 2012

Allah Tetap Teman Paling Setia ;)


Setiap hari kita bangun pastinya kita berada disekeliling orang yang kita sayangi,orang yang kita cintai.Jika dirumah,kita dikelilingi oleh ibu bapa,adik-beradik dan saudara-mara.Tetapi,lain pula jika kita berada di asrama,kampus,perantauan sahabat adalah keluarga kita,teman kita yang merupakan orang terdekat pada kita.Sahabat adalah segala-galanya.Ketika kita susah dan senang,ketika gembira dan sedih,dan sentiasa bersama berkongsi suka dan duka bersama.Apatah lagi,jika persahabatan yang dibina atas paksi "kerana Allah".

Maksud persahabatan

Persahabatan,ukhuwah,friendship,geng dan pelbagai lagi frasa yang sinonim yang bererti buat kita.Berlainan sebutan tetapi memberi maksud yang sama.Suatu masa dahulu,saya merasakan sahabat saya adalah segala-galanya.Pastinya sama dengan anda semua,bukan?saya juga berpendirian begitu.Mereka pasti mengingatkan saya ketika saya alpa, pasti mengajak saya ke arah kebaikan ketika saya leka,mereka pasti tolong saya ketika saya kesusahan.saya rasa begitu dihargai dan bermakna.Saya bersyukur kerana saya menemukan sahabat-sahabat yang baik yg dibina atas batu-bata keimanan.Saya berasa terjaga dan dijaga.Tetapi rupa-rupanya,kita tidak selama-lamanya dijaga.Kita perlu mencari erti kehidupan.Selepas saya meniti satu fasa kehidupan ke satu fasa yang lain,saya belajar sesuatu mengenai erti kehidupan sebenar.

Sahabat teman setia atau tidak?

Rupa-rupanya sahabat bukanlah teman setia kita selama-lamanya.Benarkah?Pada kaca mata saya itulah yang berlaku.Semanis mana pun ukhuwah yang dibina,sehebat mana pun perhubungan kita.Kita pasti menemui satu 'kenalan' bernama PERPISAHAN.Mungkin perpisahan sementara mungkin juga perpisahan buat selama-lamanya.Saya tidak mengatakan bahawa tiada teman yang setia, tetapi kita pasti akan berpisah dengan teman kita seiring peredaran waktu.Begitulah lumrah kehidupan kita.Pertemuan pasti bersama perpisahan kecuali hubungan doa seorang sahabat buat sahabatnya pasti berkekalan.InsyaAllah.

Cerita saya

Dulu,saya selalu menjadikan sahabat saya sebagai sumber kekuatan saya,sahabat saya sebagai tempat saya bersandar.sahabat saya sebagai pengingat saya,dan bermacam-macam lagi.Tetapi sekarang tidak seperti dahulu.Semakin meningkat hari,semakin meningkat usia kita dan semakin banyak tanggungjawab kita.Sahabat kita tidak selama-lamanya bersama dengan kita.Sahabat kita juga mempunyai tanggungjawab yang perlu dilunaskan.Mungkin dari jauh sahaja mengirimkan doa ataupun ingatan untuk kita.Jadi,saya terfikir dimanakah saya perlu bersandar selepas ini?dimanakah sumber kekuatan saya selepas ini?dimanakah tempat saya ingin berkongsi suka dan duka?dan akhirnya saya menjumpai teman setia saya.Teman setia yang sentiasa bersama saya.Yang hadirnya sekian lama,tanpa saya peduli,saya rasai,saya syukuri.Baru sekarang saya mengenali teman setia saya yang tidak pernah meninggalkan saya.Sedangkan saya yang selalu lupa teman setia saya ini.Jadi,mari saya kenalkan sahabat saya,teman setia saya yang selalu bersama saya dalam hidup ini.ALLAH azza wajala.Ya,Allah lah teman setia saya.Teman sampai akhirnya yang akan memimpin saya menuju jalan abadi.Insyaallah.Mungkin juga teman setia saya ini,teman setia kamu juga.Cuma mungkin kamu belum mengenalinya dan merasai kehadirannya.Jadi,saya mengajak semua daripada kita untuk mencari teman setia kita yang sentiasa bersama kita.Ok.

Sahabat sebagai platform

Jadi,apa yang saya dapat simpulkan disini ialah mencari sahabat adalah satu kebaikan apatah lagi jika persahabatan dijalinkan atas neraca iman.Tetapi,perlu diketahui dan diingati bahawa persahabatan itu biarlah yang membawa kita kepada Allah dan semata-mata untuk redhanya.Jangan menyandarkan semua pengharapan pada sebuah persahabatan,tetapi letaklah pengharapan pada tuhan yang maha menciptakan.
Biarlah kita tergolong dalam hadis nabi dimana Allah akan menaungi 7golongan yang diantaranya "2 orang pemuda yang bertemu dan berpisah kerana Allah".Sekian.

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen :)