Selamat datang

Selamat datang.blog ini sedang menjalankan kerja-kerja mengemaskini blog.harap maaf atas sebarang kesulitan.Teruskan bersama kami

Monday, July 15, 2013

Andai Ini Ramadan Terakhirku ;'(

Wahai diri, renunglah engkau akan nasib diri.
Wahai qalbu, sedarkah engkau akan gerak hati.
Wahai aqal, terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi.

Andai ini merupakan Ramadhan ku yang terakhir kali,

Buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi.
Tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi.
Pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi.
Kematian...adalah sesuatu yang pasti.....

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir,

Tentu siangnya aku sibuk berzikir,
"a'la bizikrallahi tat mainnal qulub"[Bukankah dgn berzikir itu hati akan menjadi tenang..]
Biarpun anak tekakku kering kehausan air,
Tentu aku tak akan jemu melagukan syair,
Rindu mendayu..Merayu...Kepada-NYA Tuhanku yang satu...

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir

Tentu solatku dikerjakan di awal waktu,
Solat yang dikerjai...Sungguh khusyuk lagi tawadhu',
Tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri,
Menghadap Rabbul Jalil...Menangisi kecurangan janji,
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin" 
[sesungguhnya sholatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir

Tidak akan aku sia sia-kan walau sesaat yang berlalu,
Setiap masa tak akan dipersia begitu saja,
Di setiap kesempatan juga masa yang terluang,
Alunan Al-Quran bakal ku dendang...bakal ku syairkan..

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir

Tentu malamnya aku sibukkan dengane Berterawih...Berqiamullail...Bertahajjud...
Mengharap belas kasih...."sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU,
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"



Oleh itu duhai Ilahi...
Kasihanilah daku hamba-MU yang...Hina..Dhaif..Jahil..Lagi Banyak Dosa ini..
Menikmati bulan yg dirindui oleh nabi dan sahabatNya..
Moga setiap langkahku zuhud kepada MU..Mogaku istiqamah di ramadhan ini..

[Nik Hifzi]
15 Julai 2013


Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen :)